Tema for årets Kulturminnedager
Nabolag – mennesker, kulturminner,
historie
Samværs- og samarbeidsformer
Bryllup Brandvålen Alvdal 1897. Slekt, naboer og venner, spelemannen, grøtkoker, munnsjenk og serveringshjelp
Nabolag- mennesker, kulturminner, historie er valgt som tema for årets kulturminnedager til høsten. Det er et interessant tema med mange mulige innfallsvinkler. De fleste kulturminner er sjølsagt en del av et nabolag og av hverdagen, noe som gjør at vi ikke tenker så mye på den historia som omgir oss. En viktig del av nabolaget er også gamle og nye former for samvær og samarbeid. Her ligger det til rette for å kombinere fokus på fysiske kulturminner med tradisjon og skikker.
Det er mye interessant stoff å finne i de gamle samværs- og
samarbeidsformene, innhold og funksjon som også kan føres videre i dagens
samfunn
I det gamle bondesamfunnet var folka var knyttet til den
enkelte gard eller bruk, men hadde også stort behov for samarbeid og
samhandling med naboer, fjerne og nære, for å løse oppgaver knyttet til arbeid
med jorda og gardens ressurser, men også markere begivenheter knyttet til
livets og årets høgtider.
Samværsformer var til en viss grad regulert gjennom den
gamle belagsordningen. Belaget besto av en rekke garder som låg i nærheten av
hverandre. Belaget skulle delta, etter hvert inviteres, i ulike selskap, særlig
knyttet til livets begivenheter, som begravelse, bryllup og fødsel, men også
til en viss grad til årets høgtider. Naboene skulle være med å markere
begivenheter, dessuten var det også behov for hjelp. Hvor mange garder eller
bruk som utgjorde et slikt fellesskap varierte etter geografi og gardenes størrelse.
I åpent terreng artet det seg olympiske ringer. Andre steder mer faste enheter. Belaget kunne
godt strekke seg over elv eller vatn. Lengst var belaget i funksjon ved begravelser,
da var det en underforstått plikt å møte opp, sjøl om en kanskje ikke hadde så
mye kontakt ellers. Det samme gjaldt lenge også for bryllup, men her endret
tradisjonen seg tidligere.
Mat og servering var viktig. Bryllupet kunne planlegges i så
måte, til begravelser måtte en finne raske løsninger.
Beningskorg i teger, med innhold, band og klede. Klar til levering
Skikken med sending eller begning kan ses i denne
sammenheng. Naboer og belaget kom med mat av ulikt slag. Maten ble ofte levert
kvelden før selskapet. Storparten av maten måtte nok skaffes i selskapsgarden,
men begninga var et velkomment, og variert, tilskudd. Etter hvert gikk begninga
over til å være kaker. Det er en skikk som holder seg fremdeles, sjøl når
selskapet holdes i et selskapslokale er ofte slik at en sjøl holder dessert
eller kaker til kaffen. Ellers en juleterfest med mat til dekket bord
Det var også behov for anna hjelp. Den døde skulle stelles,
kista kjøres og kanskje grava graves. I bryllup var det stort behov for hjelp,
brura skulle pyntes, brur og brudgom skulle ha forlovere og transporten var
viktig. Under selskapet var det behov både for vertskap, serveringshjelp,
sjenkere og kjøkkenhjelp. Sjef på kjøkkenet var grendas kokke.
Grøten spelles inn. Mye brukt gjestebudskost var rømmegrøt og fisk. Øversjødalen, Tolga
Også ved fødsel var belaget i aktivitet. De nærmeste kom med
søtsuppe like etter fødsel, seinere kom kjerringene i belaget med barselgraut
til mor og barn, hver for seg eller i samlet tropp noen steder skulle det også
være med graut til kårkona, livørsgraut.
Samarbeid i nabolaget var viktig for å få gjennomført store
selskaper. Slik var det også når omfattende arbeid skulle gjennomføres. Noen
arbeidsoppgaver krevde større mannskap enn garden aleine kunne mønstre, da
kunne en invitere til dugnad.
Dugnad er et kjent begrep og fenomen som lever i full blomst,
men nå utført av mange for fellesskapet. Tidligere var det felles innsats til
nytte og glede for en enkelt. Det kunne være en familie, gardbruker, som hadde
blitt dårlig og ikke kunne utføre viktig gardsarbeid, da kunne naboene komme
sammen og utføre arbeidet. Dugnad ble spesielt brukt på arbeid som krevde stor
innsats og skulle løses fort. Taktekking, torvlegging av tak, er nok det
vanligste. En gjorde også anna viktig arbeid i fellesskap, men til nytte for
den enkelte. Vinterkjøring av høy og måsså fra fjellet er et godt eksempel.
Også andre arbeidsoppgaver ble løst i samarbeid. Med meieri
måtte mjølka kjøres flere ganger i uka. I stedet for at hver gard skulle stå
for transport av noen mjølkespann, slo flere naboer, kanskje hele grenda seg
sammen og hadde kjøring på omgang og etter avtale.
Karding var et omfattende og kanskje litt kjedelig arbeid,
men med en kardedugnad kunne en kombinere det hyggelig med det nyttige og
arbeidet gikk fortere unna.
All dugnad, særlig utført av karer, forutsatte en viktig
ting; nemlig sosialt samvær med mye god mat og drikke etter at arbeidet var
utført. Det gjaldt å passe på at drikket
ikke kom fram for tidlig.
Taktekkingsdugnad, Dalsbygda,Os
Slikt mellommenneskelig samarbeid og kontakt setter ikke så
mange fysiske spor, men er en viktig tradisjon som er naturlig å fokusere på
når temaet for kulturminnedagen er Nabolaget.
Men det finns da noen kulturminner. Gamle invitasjonsbrev
finns, en «bedemann» gikk rundt og leste opp invitasjonen, der navna på alle
inviterte sto. Der ser vi også hvem som ble bedt om å gjøre spesielle
tjenester. Spesielt artig er et lite
unnselig lite dokument hos Glomdalsmuseet, Elverum: Liste over hva vi fikk i sending til vor bryllupsdag 20 oktober 1816.
Liste over hva vi fikk i sending til
vor bryllupsdag 20 oktober 1816
Waal: 1
stort Smør Krus, 1 Sød Ost vægtig 9 a 10 bismark, 6 Kager, 80
Goro, 6 Potter Fløde.
Nygaarden: 7
Kager, 40 Goro, 5 Potter Fløde
Glomstad: 4
Store Kager, 1 lidet Smør Krus vægtig 5 bismark, 3 Potter Fløde
Hommelnesset:
1/2 bismark Smør, 4 Fugler, 6 Kager, 3 Potter Fløde og noget Fisk.
Biørnstad: 6
Kager, 2 Potter Fløde, 2 Kyllinger, 6 Æg.
Braatten: 3
Potter Fløde
Settre: 1
stort Smør Krus, 3 Potter Fløde Qvernen: 2 Potter Fløde
Koren: 3
Potter Fløde, 40 Goro
Dette er garder i sør Åmot, på grensa til Elverum. En
interessant illustrasjon og påminning om at sjøl små lapper kan inneholde
verdifulle opplysninger. Denne lista viser tydelig nytten av belag og sending.
Det var umulig for en gard å ha så stort matlager at selskap kunne gjennomføres
uten tilskudd, sjøl om et bryllup ble planlagt over lenger tid. Men det stiller
kokka overfor store utfordringer for å få utnyttet alt. Sida vi er i Østerdalen
er det en svært vanlig hovedrett som peker seg ut: Rømmegrøt og fisk. Vi ser
at de enkelte garda ga svært forskjellig, sikkert etter plassering i belaget og
ressursevne. Ellers minner opplistinga oss mye om vår tids moderne
selskapsform, med invitasjonen: ”Ta med mat til dekket bord !”
Ikke alle garder
hadde like mye utstyr for å ta imot store selskap. I noen grender, belag, var
det derfor bord og krakker til felles bruk, som ble kjørt gardimellom. Men det
skulle også mye dekketøy til, duker og bestikk. Derfor ble det opprettet egne
kruslag, en liten organisasjon som sørget for innkjøp og utlån, kanskje leie av
nødvendig utstyr. For å få med mange mjølkespann laget et mjølkkjørerlag en
spesielt stor slae. Den ble sjølsagt straks døpt «Titanic» men holdt seg
flytende til lastebilen og meieriet tok over transporten
Under måssåkjøring langt til fjells var det godt å være flere i følge, Vingelen, Tolga
Samværs- og samarbeidsformer har vært tema for omfattende
dokumentasjonsprosjekt. Instituttet for sammenlignende kulturforskning i Oslo
opprettet en såkalt Bondesamfunnsavdelingen, som sendte ut spørrelister til
informanter over hele landet, med et omfattende resultat. Seinere ble dette
materialet supplert ved intervju og oppsøkende feltarbeid, under ledelse av
Rigmor Frimannslund Holmsen. Dette materialet oppbevares nå på Riksarkivet, og
er et av arkivets mest brukte arkiv.
Artiklen er også trykt i Kulturarv nr 72, juni 2015, utgitt av Norsk Kulturarv
Per Hvamstad, 2560 Alvdal, etnolog
Foto: Nordøsterdalsmuseet (repro)
Helga Reidun Bergebakken Nesset, Amund Haugen. Oversikten over sending tilhører Glomdalsmuseet, Elverum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar